Dzieje się

Siła komunikacji z internautami

– Niedawno napisała do mnie kobieta biorąca udział w internetowym kursie: „Fajnie, że piszesz,  co myślisz. Nie spodziewałam się, że to będzie jak prawdziwa rozmowa” – opowiada Natalia Balcer, misjonarka zaangażowana w Strategiach Cyfrowych Ruchu Chrześcijańskiego Mt28. Powyższe słowa świetnie ilustrują siłę komunikacji z internautami, charakterystyczną dla tej służby.

Według badania („Internet w życiu Polaków” Ministerstwa Cyfryzacji) z sieci korzysta obecnie 84% rodaków. Zespół Strategii Cyfrowych tworzy pięcioro misjonarzy Ruchu i ponad 30 wolontariuszy, którzy starają się wykorzystać internet, by głosić ewangelię i prowadzić innych we wzroście w wierze.

– Musimy być w przestrzeni, w której są ludzie – mówi Marek Matuszczak, lider Strategii Cyfrowych w Polsce. – Skoro są w internecie, my jako wierzący, też powinniśmy tam być.

Potrzeba służby internetowej wynika z powołania i misji Ruchu.  – Skoro Bóg powołał Ruch, żeby głosił Ewangelię, a ludzie poznawali Boga i wzrastali, to nie możemy unikać cyfrowego sposobu mówienia o Chrystusie – dodaje Marek.

Kurs internetowy

Wszystko zaczęło się ponad dwadzieścia lat temu. Marcin (student) rozpoczął przenoszenie do postaci cyfrowej materiałów Ruchu, pt.: „10 podstawowych kroków ku dojrzałości chrześcijańskiej”. 

Lata mijały, na podstawie studenckiej pracy powstały kursy internetowe z e-mailowymi lekcjami. Wysyłane materiały pozwalały uczestnikom budować biblijne przekonania w towarzystwie doświadczonego chrześcijanina.

Uczniów i prowadzących kursy przybywało, i obejmowało zasięgiem coraz większą liczbę ludzi. 

Od sześciu lat Zespół Strategii Cyfrowych rozwija gałąź internetowej służby Ruchu.

Kilka miesięcy temu korespondencję mailową zastąpiła platforma e-learningowa AGAPE.PL. Nowatorska strona umożliwia kontakt z różnymi osobami w przyjaźniejszy sposób. – Nasze motto „W podróży wiary” mówi o tym, że chcemy spotykać ludzi w ich duchowej wędrówce i zachęcać do zrobienia kolejnego kroku – mówi Marek Matuszczak.

Najważniejsza jest rozmowa

– Wiele miesięcy szukaliśmy narzędzia, które umożliwiłoby nie tylko przekazanie informacji, ale przede wszystkim ułatwi bezpośredni kontakt – mówi Natalia Balcer. – Większość dostępnych systemów tworzy treści do samodzielnego przyswajania. Tymczasem podstawą naszej pracy jest rozmowa.

Kursy są zbudowane w taki sposób, aby uczestnicy nawiązywali kontakt z e-trenerem (wyszkolona osoba, zaznajomiona z treścią kursu, gotowa do prowadzenia uczniów).

E-trener utrzymuje kontakt z kursantem, prowadząc rozmowę przypominającą tę z Messengera lub WhatsAppa. Może zadawać uczestnikowi pytania, doceniać postępy lub wymieniać się doświadczeniem. – Wszystko po to, by kursant nie był sam, aby budować relację opartą na indywidualnym podejściu do każdego – dodaje Natalia.

Różnorodność jest koniecznością

Internet jest tak ogromną przestrzenią, w której znajdziemy wiele sposobów zachęcania ludzi do wyruszenia w podróż wiary. Strategie Cyfrowe stworzyły miejsca dla osób, które nie odczuwają potrzeby duchowego wzrostu.

Szesnaście lat temu pojawił się w Polsce serwis KazdyStudent.pl (na świecie znany jako everystudent.com). Przygotowano go z myślą o środowisku studenckim, ale korzystają z niego ludzie w różnym wieku. Artykuły odpowiadają na pytania o istnienie Boga, wiarygodność Biblii i chrześcijaństwa, relacje międzyludzkie. Przez stronę można skontaktować się z żywą osobą, która odpowie na pytania użytkownika. – Cenię w niej to, że codziennie dziesiątki osób deklaruje powierzenie życia Jezusowi. Następnie przechodzą na stronę STARTzBOGIEM.pl, gdzie dowiadują się, jak rozwijać relację z Chrystusem – mówi Bartek Serkowski, koordynator obu serwisów.

Z kolei przez serwis MojeZmagania.pl można dotrzeć do ludzi w trudnych sytuacjach życiowych: depresja, alkoholizm, pornografia itp. – Poprzez korespondencję chcemy im towarzyszyć w problemach, wysłuchać i modlić się o nich – mówi Marek Matuszczak.

Różnorodność strategii to konieczność we współczesnym świecie. Jeden sposób działa na jedną osobę, drugi na inną. – Chcemy być narzędziem w ręku Pana Boga, który kocha każdego i chce do wszystkich dotrzeć w różnej formie. Jeśli skupimy się na jednej, ograniczymy naszą możliwość wpływu – przekonuje Marek Matuszczak. – Świat internetowy nie śpi, jest zawsze dostępny, a my możemy z tego korzystać i mieć osobisty kontakt z jego użytkownikami - podsumowuje.

Strategie Cyfrowe w liczbach:

  • Od marca (gdy ruszyła platforma Agape.pl) do września 2024 na kursy zapisało się ok. 400 osób.

  • Stronę KazdyStudent.pl odwiedza rocznie 500.000 osób, a 10.000 zaznacza, że przyjmuje Jezusa jako Pana i Zbawiciela.

  • Na stronie MojeZmagania.pl 260 osób wyraziło chęć kontaktu z mentorem w ostatnim roku.

 

dziejesieTILE - 4

 

 

dziejesieTILE - 3

© Ruch Chrześcijański Mt28. Wszelkie prawa zastrzeżone.